Handige horecatool maakt uit eten gaan bijzonder fijn

Goede service in een restaurant wordt soms flink onderschat.

De totaalbeleving van een avond vorkje prikken zorgt ervoor dat een foodspot belandt in het rijtje prima, goed of niet te missen. Serveer je de beste kip, buikspek, ramen noodles, of whatever ooit, dan kom ik waarschijnlijk terug. Maar serveer je de beste kip, buikspek, ramen noodles you name it en zorgt het personeel ook nog eens voor een onvergetelijke avond, dan zie je mij geheid terug.

Werken in de horeca kan leuker en makkelijker

En natuurlijk zit het in oprechte vriendelijkheid en sommige mensen zijn geboren entertainers, dus tja dat helpt. Maar ik geloof ook wanneer je werk net een stukje makkelijker wordt gemaakt je meer tijd hebt om je bezig te houden met je gasten. Want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei ‘Ja ik ben in de horeca gaan werken omdat ik het zo fantastisch vind om te stoeien met de orders of om de benen uit mijn lijf te rennen omdat we onderbezet zijn.’

Tips voor restaurants

Normaal gesproken heb ik altijd artikelen vol met tips voor de foodies onder ons, maar dit keer dus een tip voor de horeca zelf. Ik heb zelf ooit als student ook in de horeca gewerkt, dus ik weet hoe stressvol en uitdagend het af en toe kan zijn. Daarnaast moet ik toegeven dat het ook eigenbelang is, want met deze tip wordt het werk voor het personeel leuker, makkelijker en heb ik als gast ook een betere avond. Win-win dus.

Hoe Lightspeed vanuit de gasten denkt

Dus hierbij mijn tip: Ooit weleens gehoord van Lightspeed? Deze superhandige tool voor de horeca installeer je als app zo hop op je iPad en zodra je dat hebt gedaan begint het pas echt. Deze tool tackled een aantal veelvoorkomende zaken die voorheen wat minder goed op te lossen waren.

Rekeningen splitsen? No problemo

We Dutchies love it. Niet voor niets noemen Amerikanen het going Dutch. Een horror voor het personeel, althans dat was het. Want je kunt met Lightspeed dus gewoon easy de rekening splitsen. Sterker nog, je kunt gewoon afrekenen per stoel. Als dat niet life changing is!

Alle info bij de hand

Natuurlijk brief je je personeel, maar als iemand net nieuw is is het best veel info. Met de Lightspeed app kun je per product erbij zetten wat erin zit zodat je niet per ongeluk iemand met coeliakie een gerecht met gluten adviseert. En extra handig, je kunt erbij zetten welke wijn er goed bij gaat. Et voilà zo heeft al je personeel opeens kaas gegeten van winepairing. ‘Ik zal even mijn collega erbij roepen,’ zal een zin zijn die je minder voorbij hoort komen. Voor iedereen fijn.

Met je vinger in de lucht

Je kent het wel, je hebt dorst, maar je krijgt de aandacht van het bedienend personeel niet. Rete irritant en het leidt ook af van het gesprek als je continu om je heen aan het kijken bent naar iemand die je drankje kan komen opnemen. En daar heeft Lightspeed dus wat vernuftigs op bedacht. Je ziet namelijk een klokje boven de tafels op het scherm die laat zien dat er een x aantal minuten niemand langs is geweest. Zo weet je dus welke tafels snel weer wat aandacht nodig hebben. Echt dit moet ieder restaurant hebben.

Nooit meer onderbezet of overbezet

Hoe vriendelijk, deskundig of geweldig je personeel ook is, als er (structureel) sprake is van onderbezetting is het lastig voor ze om te shinen. Heb je daarentegen juist teveel personeel staan? Dat ziet er ten eerste niet goed uit. Ik krijg er de kriebels van als er drie á vier man staat te hangen aan de bar en wacht totdat je je ogen van je menukaart hebt afgewend. En dan niet te vergeten dat dit onnodige kosten zijn voor een restaurant. Met de Lightspeed app kun je rapportages maken per dag en/of per uur zodat de gewenste bezetting nooit meer een geheim is. Hoe fijn is dat?

Meer weten over Lightspeed? Kijk op hun website voor meer info.

Translate»
Lees vorig bericht:
Little Sal Amsterdam bar restaurant
Little Sal nieuwe Latino spot op de Rozengracht

Little Sal maakt zich momenteel op om binnenkort te gaan shinen op de Rozengracht. Lees verder

Sluiten